Renault Clio RXE 1.6 16v

Verlaging

De Clio is vrij zacht geveerd. Zeker comfortabel, maar echt strak stuurt het niet. Na de aanschaf van een set 16 inch-velgen van een Clio RS Phase II kwam daar nog bij dat de auto wat hoog op de wielen stond. Een verlagingsset zou de wegligging kunnen verbeteren en de wielkasten zouden ook beter gevuld zijn. Ik heb gekozen voor een verlagingsset van Apex. Goede kwaliteit en de knalgele veren zien er ook leuk uit. De verlaging bedraagt 40 mm.

Op deze foto's de Clio zoals hij standaard is. Dit zijn de originele 14 inch-velgen met 185/60R14-banden.

Dan kan het werk beginnen. Na eerst de wielbouten een slagje los te hebben gedraaid, is de achterkant aan beide kanten opgekrikt. Na de wielen verwijderd te hebben, kunnen de onderste schokdemperbevestigingen losgedraaid worden. De veren zijn nu tussen de carrosserie en achteras weg te halen.

Op de onderstaande foto staan de originele veer (rechts) en de kortere veer (links) afgebeeld. De gele veer is korter en dikker. De kortere veerweg wordt gecompenseerd door de veer stugger te maken, waardoor de bruikbaarheid van de auto gelijk blijft.

In het blauwe H&R-doosje zitten spoorverbreders van 5 mm per kant (10 mm totale verbreding). Doordat de velgen van de Clio RS een ET-waarde hebben van 48,5 t.o.v. 43 voor de originele velgen, staan ze 5,5 mm verder naar binnen. Op de Clio RS geen probleem door de grotere spoorbreedte, maar op mijn Clio liepen de banden in snel genomen bochten iets aan. De spoorverbreders verhelpen dit.

En zo ziet het er dan uit als de veer en schokdemper weer op hun plek zitten.

Nu is de voorkant aan de beurt. Dit kan per kant gebeuren. Eerst wordt de draad van de ABS-sensor losgemaakt van de veerpoot. Daarna kan de bovenste bevetsiging van de veerpoot losgemaakt worden. Als dan ook de bouten onderaan de veerpoot los zijn, kan de veerpoot verwijder worden. Pas wel op met de remslang en het kabeltje van het ABS. Door de stugheid van de fuseekogel zal de fusee naar voren of achteren geduwd worden, zoals op de foto. De remslang staat nu behoorlijk op spanning, wat niet goed is voor de levensduur!

Om de veer veilig van de veerpoot te kunnen halen zal deze ingedrukt moeten worden. Nu is de spanning van de veer en kan de bovenste moer losgedraaid worden.

Rechts op de foto een originele en een verlagingsveer. Hier is goed te zien dat de gele veer korter en dikker is.

Na het monteren van de veer kan de veerpoot weer gemonteerd worden.

En dan het resultaat als alles gemonteerd is. Vergelijk het maar eens met de foto's bovenaan de pagina.

De laatste foto's voor de montage van de ander velgen.

En zo ziet het er dan uit met de 16 inch-velgen. De wielkasten zijn mooi gevuld en het stuurt veel strakker dan met de originele veren en banden. Op deze velgen liggen 195/45R16-banden.

Nog een foto van de mooie gele achterveer. Let ook eens op de ruimte tussen de achterband en het kunstof kapje aan de binnenzijde. Zonder spoorverbreder lijkt het nét te passen, maar door de vervorming van de band in snelle bocht zou het wel aanlopen.

Op deze foto's is het effect van de verlging en de andere velgen goed te zien. De Clio Initiale ernaast heeft 15 inch-velgen en is niet verlaagd. (De trekhaak is trouwens afneembaar....)

Terug