Restauratie Renault 5 Baccara
4 maart 2006
Ondertussen zijn de plannen een beetje uitgebreid. Er gaat namelijk een andere motor in de Baccara komen. Standaard is de Baccara uitgerust met een 1.7 liter (F2N)-motor. In deze F-serie zijn verschillende motoren gebouwd. Onder andere de F-diesel, de F3N (R5GTE, R19, R21) en de 1.8 en 2.0 liter-blokken uit de Mégane en Laguna. Dat biedt mogelijkheden, de onderblokken komen grotendeels overeen.Uiteindelijk is het een 2.0 liter uit een Laguna geworden. In dit geval de achtklepper, omdat hiermee de minste aanpassingen nodig zijn. Alle randorganen zouden makkelijk over te zetten moeten zijn. De 2-liter heeft multipoint-injectie, wat betekent dat ik een elektrische benzinepomp en de computer in zal moeten bouwen. Van een RTC-er heb ik een computer zonder startblokkering, plus inlaatspruitstuk en kabelboom over kunnen nemen. Het blok zelf heb ik gevonden bij een sloperij in Stadskanaal.
Nu het blok er toch uit is, is het gemakkelijk om gelijk wat onderdelen te vervangen. De waterpomp, distributieriem + rollen, krukaskeerringen en koppeling zijn vandaag vervangen. Ook hebben we het oude blok samen met het subframe laten zakken, zodat de motorruimte nu vrijwel leeg is.
Bij de dealer heb ik gelijk wat andere onderdelen besteld, zoals de originele striping van de Baccara (samen 160 euro!), een nieuwe pookhoes, de tellerkabel en de afdekplaten van de accu en kachelmotor.
In de afgelopen weken heb ik via eBay ook al behoorlijk wat onderdelen goedkoper kunnen vinden. Een kleine opsomming: benzinepomp, JB3-versnellingsbak, hoofdremcilinder Clio 16v, remschijven Clio 16v, veerpoten voorzijde, lichtschakelaar en remdrukbegrenzer. De auto wordt zo in onderdelen al aardig compleet.
Zie hier de berg interieurdelen en onderdelen: