Restauratie Renault 5 Baccara

13 maart 2006

Omdat het lijkt alsof de Laguna-stuurbekrachtigingspomp niet een op een over te zetten is op de steun van de 1.7, ben ik daar eerst maar mee gaan puzzelen.
Zo hoort het origineel:

De dynamo staat hierbij veel meer boven de stuurbekrachtigingspomp dan bij een Laguna. Het passtuk van een Laguna is dus geen optie, daar is geen ruimte voor. Even passen met de Laguna-pomp dan maar:

De Laguna-pomp zit met M8-bouten vast, tegen M10 voor de originele pomp. Vanaf de buitenzijde van de riem tot aan de bevestiging van de poelie heb ik 2,5 cm ruimte. Hiervoor moet ik nog een oplossing zien te vinden, waarschijnlijk door een de poelie in het midden te verlengen. Ook zal ik de de schroefdraad voor de bevestiging aan moeten passen van M8 naar M10.

De volgende stap was de montage van de versnellingsbak. Niet al te lastig, het is even mikken met de as in de koppeling.

Het koelsysteem van een Laguna en een R5 wijkt wat af. Zo heeft de 1.7 wel een oliekoeler in de voet van het oliefilter, maar de 2.0 niet. Het koelsysteem gaat weer opgebouwd worden zoals het in de R5 hoort. De 2.0 heeft deze constructie bij de waterpomp: een buisje met een langere buis er tegenaan, afgedicht met een rubber. Met een dop en een hamer was het buisje eenvoudig uit het blok te tikken.

En zo'n soort aansluiting komt er weer aan. Het kleine pijpje is voor de aansluiting vanaf het koelvloeistofpotje. Op de grote aansluiting komt de radiateurslang.

En het laatste voor vandaag: in de wielkuip rechtsvoor was een behoorlijke roestplek ontstaan, ook vanaf de voorkant van de auto te zien. Na wat hakwerk was de bumpersteun eraf en is dit het resultaat. Daar moet dus nog wat gelast worden.....

 

<< Vorige Volgende >>