Autotest 89

TEST Renault 5 Baccara


Renault 5 Baccara. Een auto vernoemd naar het kaartspel dat een hazard-(=kans)spel is. Omdat dit model pure winst is of toch een gok? De aanwezige luxe is groots, het comfort groot.


Een luxueus topmodel voor een modelserie als de Supercinq (Super 5) van Renault? Dat is toch een heel ongebruikelijk fenomeen, waar men tot voor kort in deze categorie een sportversie als de topper beschouwde. Nee, zegt men bij Renault, niet langer is het alleen die sportversie, daarnaast komt een type te staan als onze Baccara dat weliswaar iets minder snel maar daarentegen vele malen luxer is. Een auto voor een heel ander en in dit geval eveneens nieuw publiek dus. De vraag rees dus al snel hoe een dergelijke "mini-limousine” (Renault-tekst) ingeschat moet worden; een test moest opheldering brengen.

Voor we dieper ingaan op het verschijnsel Baccara, moeten we toch eerst nog maar de belangrijkste wijzigingen die de auto voor modeljaar 88 heeft ondergaan de revue laten passeren. Niet dat er destijds schokkende wijzigingen zijn doorgevoerd, maar gewoon om ons aller geheugen even op te frissen. Uiterlijk waren dat nieuwe schildbumpers met geïntegreerde spoiler, bij de Baccara bevonden zich hierin tevens de mistlampen, een nieuw meer gesloten front (meer familiegelijkenis, lichtelijke verbetering van de Cw-waarde) en enkele minimale interieurwijzigingen. Alhoewel die voor de Baccara van minder belang zijn, omdat de auto in zo’n geheel andere klasse valt en een van de serie sterk afwijkend uitrustingsniveau en dus interieur heeft. Omdat de motor uit de Baccara, die eveneens in de minder luxe maar wel sportiever uitgevoerde GTX is te vinden, met zijn inhoud 1,7 liter meer kracht ontwikkelt dan de overige motoren werden voor deze twee typen R5 de veren, schokdempers en stabilisatorstang aan de voorzijde verstevigd. Het snelste model, de GT Turbo, laten we hier even buiten beschouwing omdat deze technisch op een ander plan staat. Qua achtertrein achtte men het geheel van de normale modellen van voldoende niveau om ook op de GTX/Baccara toegepast te worden. Dat betekent een as met achterwaarts gerichte draagarmen, twee torsiestaafveren en een stabilisatorstang; de versterkte achtertrein van de Turbo met vier torsiestaafveren hoefde niet te worden toegepast. Want hoewel te motor uit de Baccara in verhouding groot is, is het geleverde vermogen niet dusdanig groot dat dit problemen zou opleveren. Uit die 1721 cm2 worden 87 paardekrachten (64 kW) bij 5500 toeren opgewekt; het koppel bedraagt 132 Nm bij 3500 toeren. Cijfers die op voorhand voor de 815 kg wegende auto al een behoorlijk prestatieniveau doen vermoeden. Dat zal ook noodzakelijk zijn, wil men zo'n super-luxe model voldoende achtergrond meegeven om enigermate succesvol te kunnen zijn.


De Baccara onderscheidt zich duidelijk van de andere 5-modellen

Want de gedachte achter de Baccara mag nog zo ingenieus en vernieuwend zijn, het gaat er toch om de auto te verkopen. Bij Renault verwacht men in het begin overigens geen al te grote aantallen; het realisme voert de boventoon. Het is ook moeilijk om een auto als de Baccara op het programma te hebben. Wie koopt er nu een kleine auto die zo duur is, is al snel de gebruikelijke (nuchtere Hollandse) vraag. Als tweede (boodschappen)auto is hij te duur en het model R5 wellicht net iets te groot, als enige (gezins)auto zal hij te kostbaar blijken, dus blijft er een cliëntèle over die niet op het geld hoeft te kijken, maar wel een erg luxe echter beslist geen grote auto wil. Die categorie is niet groot en dan nog is het de kunst ze in de showroom te krijgen. Daar zullen ze bij Renault echter wel raad mee weten. Ook onze eerste gedachte was: wat een geld voor een auto van het formaat R5! Bij de auto aangekomen, straalt hij ons echter in metalliclak en met fraaie lichtmetalen tegemoet. Het portier wordt geopend en onze blik valt direct op de beige echt rundlederen bekleding en het gedeeltelijk met dezelfde kleur leer beklede stuurwiel. Ziedaar, de prijs is voor een groot gedeelte verklaard terwijl de aanwezigheid van de 1700-motor ten opzichte van de eenvoudiger modellen hier eveneens voor een prijsverhoging zorgt. In het achterhoofd spookt echter nog steeds die prijs, maar heb je eenmaal enkele dagen in de Baccara gereden dan wordt het iedere keer leuker als je instapt en wordt de prijs naar de achtergrond gedrongen. Opmerkelijk hoe snel een mens aan een bepaalde luxe went dan wel hecht. Want het leer is niet het enige aan luxe. De Baccara heeft elektrisch bediende ramen voor, centrale vergrendeling met infrarode afstandsbediening (beide vormen het comfortpakket voor andere modellen), getint glas, stuurbekrachtiging, tassen aan de achterzijde van de stoelen (al merk je daar al rijdend natuurlijk niets van), twee in de carrosseriekleur gesploten van binnenuit verstelbare buitenspiegels, een verlengde console met uitstroomopeningen voor de verwarming achter en dikke vloerbedekking. In combinatie met de sterkere motor is ook een toerenteller aanwezig.


Zeer luxe interieur in de Baccara

De carburatiemotor is voorzien van een ongeregelde katalysator en verlangt naar benzine van Eurosuper-kwaliteit. Waar deze benzine bij andere merken wel wil helpen rotte-eieren-stank te voorkomen, is dat hier beduidend minder het geval. Op zich is de auto lekker vinnig, maar de motor bleek in de hoogste versnelling bij vollast soms in te houden. Vandaar ook dat we niet aan de fabrieksopgave voor de topsnelheid (180 km/h) konden toekomen; van de opgegeven standaardacceleratiewaarde bleven we slechts enkele tienden van seconden verwijderd. Bovendien is het een matige starter, ook wanneer er ('s morgens - koude motor) gechoked moet worden. Een en ander neemt niet weg dat de Baccara een vlotte verkeersdeelnemer is; die 87 paarden verstoppen zich echt niet. De vering is ontworpen om comfort te bieden. Gewoontegetrouw helt de auto in de bocht behoorlijk, maar qua wegcontact is dit niet hinderlijk. Wat lastiger is dit voor de inzittenden omdat je op die leren stoelen toch wat meer aan het glijden komt. Maar tellen we alles bij elkaar op, dan bieden de stoelen een comfortabele zit met voldoende steun. Slechts lange personen zullen steun aan de bovenbenen missen. Een gevolg van het feit dat een Vijf een compact model is; ook als Baccara verandert daar niets aan. Net zo min als aan de matige ruimte achterin, maar die plaatsen zullen (veronderstellen wij) in een type als de Baccara niet veelvuldig bezet zijn. Het dashboard herbergt duidelijke en overzichtelijk geplaatste meters, klokken en controlelampen. Ten opzichte van de gemonteerde hendels en knoppen scoort de auto ietsje minder; met name enkele knoppen gaan schuil achter het stuurwiel. Dankzij de bekrachtiging gaat het sturen licht en redelijk exact, maar wordt vaag bij hoge snelheden. De Baccara heeft een heel normaal onderstuurkarakter waarvan geen problemen verwacht hoeven te worden. De motor is tot gemiddelde snelheden redelijk stil, wordt bij het klimmen der toeren allengs rumoeriger. Jammer voor een dergelijk luxe model, net zoals de klappergeluiden van de hoedenplank en in ergere mate van het vele aanwezige windgeruis. Het verbruik van de ongelode benzine kan goed in de hand gehouden worden. Wie de tweede trap van de carburateur zoveel mogelijk mijdt, hier hield hij in de vijfde ook in, zal uitkomen op pakweg 8 l/100 km. Bij een geforceerde rijstijl naderen we de 10 l/100 km. In welke mate de "mini-limousine" het gaat maken is een moeilijk te beantwoorden vraag. Wat we wel kunnen beantwoorden is dat de luxe erg groot (wat wen je daar snel aan) en het comfort hoog is. De gedragingen op de weg zijn bevredigend, de handelbaarheid met name in de stad is groot, maar het motorlawaai en windgeruis dienen teruggedrongen te worden.


De 1700-motor hield in maar is zeker pittig

 
Prestaties

Acceleratie

(s)
Elasticiteit
(s)
Overbrengingsverhoudingen Snelheidsbereiken
0-40 km/h
2,5
60-100 km/h
9,9
I - 3,096:1 1e 0-55 km/h
0-60 km/h
4,5
60-120 km/h
16,7
II - 1,845:1 2e 15-85 km/h
0-80 km/h
7,0
80-120 km/h
10,8
III - 1,321:1 3e 30-125 km/h
0-100 km/h
10,4
IV - 0,967:1 4e 45-155 km/h
0-120 km/h
16,3
V - 0,757:1 5e 55-170 km/h
R - 3,546:1
Topsnelheid: 170 km/h (fabriek180 km/h ) Eindreductie: 3,571:1
Verbruik l/100 km (volgens ECE) Prijs (03/1988): F 31.750,- (€ 14.408,-)
90 km/h
5,3 l/100 km
120 km/h
7,1 l/100 km
Stadsverkeer
10,7 l/100 km
Testverbruik
8,7 l/100 km

 

Technische gegevens

Motor: Voorin, dwarsgeplaatst, 4 cilinders in lijn, vloeistofgekoeld, bovenliggende nokkenas, 5-voudig gelagerde krukas, elektronische ontsteking en carburatie (merk: Solex).
Inhoud: 1721 cm3; Boring x slag: 81 x 83,5 mm; Max. vermogen: 64 kW (87 pk)/5500 rpm; Specifiek vermogen: 37,2 (50,6)/l; Max. koppel: 132 Nm/3500 rpm; Compressieverhouding: 9,5:1; Fiscaal vermogen: 9 pk; Emissiecode: K6.

Aandrijving: Voorwielen; Versnellingen: 5; Plaats pook: vloer; Automaat: niet leverbaar.

Onderstel: Ophanging voor: onafhankelijk met veerpoten; Achter: onafhankelijk met dwarsgeplaatste torsiestaven; Schokdempers: telescopisch; Torsiestabilisator: voor & achter; Besturing: tandheugel; Stuurbekrachtiging: ja; Remmen voor/achter: schijven/trommels; Rembekrachtiging: ja; Remkrachtverdeler: ja; Velgen: 5B; Banden 165/65 TR 13.

Afmetingen: Lengte: 359,1 cm; Breedte: 158,4 cm; Hoogte: 139,7 cm; Wielbasis 246,7 cm; Spoorbreedte voor/achter: 132,3/128,2 cm; Draaicirkel: 9,8 m; Massa rijklaar: 815 kg; Max. toel. massa: 1260 kg; Max. daklast: 60 kg; Aanhangermassa geremd/ongeremd: 900/407 kg; Inhoud kofferruimte: 233-917 liter; Tankinhoud: 43 liter.

Prestaties: Topsnelheid: 180 km/h; Acceleratie 0-100 km/h: 9,8 s; Soort benzine: Eurosuper.

Standaardvoorzieningen:
Toerenteller Handremwaarschuwingslicht Digitaal klokje
Dagteller Remvloeistofwaarschuwingslicht Sigarette-aansteker
Koelwatertemperatuurmeter Elektrische ruitensproeiers(s) Achterruitverwarming
Chokewaarschuwingslicht Ruitenwisser op de achterruit Gelaagde voorruit
Ruitenwissers met 2 of meer snelheden Rechterbuitenspiegel Getint glas
Interval (variabel) op op de ruitenwissers Elektrisch bediende zijruiten Bekleed stuurwiel
Elektrische sproeier op de achterruit Regelbare dashboard verlichting Stuurslot
Linkerbuitenspiegel van binnuit verstelbaar Verstelbare hoofdsteunen voor Uitneembare hoedenplank
Anti-verblindingsachteruitkijkspiegel Lederen bekleding Mistlampen voor
Slaapstoelen Halogeen groot-/dimlicht Mistlamp(en) achter
Verstelbare rugleuningen Achteruitrijlampen Verlichte kofferruimte
Gescheiden neerklapbare achterbank Centrale deurvergrendeling Kaartleeslamp voor
Veiligheidsriemen met oprolautomaat Afsluitbare tank Kunstof bumpers
Waarschuwingsknipperlichtinstallatie Afsluitbaar dashboardkastje Alarm 'vergeten' verlichting
Kledinghoes onder hoedenplank    

Autotest 89