Restauratie Renault 5 Baccara

januari 2007

 

Na het blik komt het kunststof. Bij een Baccara zijn alle kunststofdelen in kleur gespoten. Deze zullen dus ook voorbewerkt moeten worden. De voorbumper was niet mooi meer, dus deze wordt vervangen door een nieuwe:

Ook de achterbumper wordt vernieuwd. Een sloop-5 was donor voor de rode bumper. De overige delen zijn nu allemaal geschuurd en klaar voor een laagje kunststofprimer.

Ook de spiegels worden vervangen door nieuwe exemplaren, net als de grille. De spiegel links op de foto wordt nog geruild, dat is wel een hele slechte imitatie....

De nieuwe achterklep wordt voorzien van gaten voor de achterruitwisser en sproeier:

En daarna ook geschuurd als voorbereiding op de primer.

Een paar roestige plekjes aan het voorscherm weggewerkt.

De 5 krijgt ook een nieuwe voor- en achterruit. De voorruit heeft zelfs een sjieke zonwerende baan erin.

Het eerste spuitwerk is gedaan, de sponningen hebben hun nieuwe laklaag gekregen.

De sponning van de voorruit heeft een nieuw laagje verf gekregen. Onder de ruit was gelukkig helemaal geen roest te vinden. Dat is bij een 5 weleens anders....

De een na laatste keer schuren! Als voorbereiding op het spuiten, wordt alles nog 1 keer geschuurd met 400-schuurpapier.

En de laatste schuurbehandeling, met waterproof schuurpapier.

En dan het grote moment: de Baccara heeft zijn kleur weer terug! Zo mooi heeft hij nog nooit geglommen.

Komende week worden de kunststof delen gespoten. Nu de auto zelf gespoten is, kan het interieur weer ingebouwd worden. Het plakken van de striping zal pas op het laatste moment gedaan worden.

Om het roestproces wat te vertragen, heb ik een aantal bussen ML in de kokers en dorpels leeggespoten. Standaard zit er helemaal geen ML in de dorpels.

Op de vlakke stukken plaatwerk is anti-dreunplaat geplakt. De auto wordt er zeker niet lichter van, maar het helpt geweldig tegen het blikkerige geluid.

Zo ziet de kleur er bij daglicht uit. Minder goudkleurig dan bij TL-licht (gelukkig). En bij een vergekijking met het nog ongespoten tankklepje vrijwel de oorspronkelijke kleur.

Op m'n zolder heb ik de interieurdelen uitgezocht. Het meeste heb ik dubbel, dus de beste delen worden gemonteerd. Een kleine overzichtsfoto:

De klus waar ik nu het meest tegenop zag, is ook gelukt. Het dashboard is weer gemonteerd. Alles werkt! En dat in maar 2,5 uur.....

<< Vorige - Volgende >>