Restauratie Renault 5 Baccara
februari 2007
Aangezien het spruitstuk en de voorpijp van de uitlaat van een Volvo 4x0 zijn, moet ik zelf wat verzinnen om dit aan de originele uitlaat gemonteerd te krijgen. De katalysator vervalt, maar de middenpijp is wel origineel R5. Aan de voorpijp heb ik een zelfgemaakt uitlaatdeel bevestigd (Christiaan bedankt!), bestaande uit een nogal dikke buis en een zelfgemaakte flens. Deze buis is weer vastgelast aan de middenpijp. Heel fraai oogt het niet, functioneel is het wel.
Het hitteschild rond de tank was bijna compleet vergaan. Daarom van RVS-plaat maar een nieuwe gefabriceerd. Een soortgelijk schild komt ook nog naast de tank.
En dit is het resultaat als de uitlaat gemonteerd is. Voor de passing is deze gemonteerd met een originele einddemper. In Nederland is de gewenste Peco-sportdemper niet meer leverbaar. Aan de oude Peco-demper die ik nog heb liggen las ik de bocht van de originele demper, om zo toch de Peco er onder te kunnen hangen.
Eerder heb ik de benzinepomp al definitief aangesloten. Bij gebrek aan originele slangen en bevestigingsmaterialen (niet meer leverbaar), is dit het resultaat. Oogt wat chaotisch, maar om knikken te voorkomen zijn de slangen vrij ruim aangelegd.
De volgende stap was het verlagen. De torsiestaven had ik al eerder losgemaakt, dus dit was nu zo voor elkaar. De verlaging achter past nu goed bij de voorzijde (-30 mm).
Inmiddels is ook de voorruit weer in de auto gelijmd.
De Clio RS-velgen die ik wil monteren heb een nogal afwijkende ET-waarde van 48,5. Standaard is dit voor een R5 36, dus de nieuwe velgen staan 12,5 mm verder naar binnen. Met een spoorverbreder is dit prima corrigeren, maar voor ik die aanschaf wil ik eerst proberen of het ook echt past. En met een zelfgemaakte spoorverbreder van 10 mm wil dat prima.
Zoals op de laatste 2 foto's te zien, is een verbreder van 10 mm precies goed. Aan de binnen- en buitenzijde van de band is genoeg ruimte over.