Restauratie Renault 5 Baccara
oktober 2006
Ook nu ben ik weer druk geweest om de verschillende roestplekken te verwijderen. Zo was daar een roestplek in de voetenruimte van de achterpassagiers:Die er na wat laswerk nu zo uitziet:
De kokerbalk rechtsachter heeft ook wat nieuw blik gekregen:
Beide bevestigingspunten van de achteras waren ook slecht. Het plaatwerk tussen de boutgaten was behoorlijk krokant. Na een dagje lassen is dit het resultaat:
Leuke auto's zijn er geregeld te vinden. Wat te denken van deze net geïmporteerde Mustang. Wát een auto, een oneindige motorkap en fluisterstille V8.
Het herstellen van een echte schade door een specialist ziet er altijd indrukwekkend uit. Hier wordt een S70 van wat nieuw plaatwerk voorzien. Het eindresultaat is een auto waar niet meer aan te zien is dat hij schade heeft gehad.
Het laswerk is nu allemaal gedaan. Tijd om het technische gedeelte af te gaan ronden. Te beginnen met de monatge van GT Turbo-schokdempers. Door hun afwijkende geometrie moeten deze het gestegen vermogen beter de baas kunnen.
De achterklep zal vervangen worden door een nieuw exemplaar. Probleem: de nummerplaat zat erop gelijmd. Aangezien deze moet worden ingeleverd bij aanvraag van nieuwe platen, zat er maar 1 ding op: Gewoon een stuk achterklep eruit slijpen.
En toen moest de motor er nog eenmaal uit. Het originele 1.7-spruitstuk wordt vervangen door een exemplaar van een Volvo 440 2.0 en de lekkende keerring in het stuurhuis wordt vervangen door een nieuwe. En het werkt een stuk prettiger als de motor eruit is.
Het nieuwe spruitstuk:
Hiermee zijn de technische problemen opgelost. Nu ook alle roest weg is, kan de volgende fase beginnen: het strakmaken van de carrosserie.